fbpx
Facebook

FACEBOOK ? JA, MAAR NIET ALLEEN!

FACEBOOK ? JA, MAAR NIET ALLEEN! 984 656 DJM digital

Het valt niet te ontkennen: de komst van het beroemde sociale netwerk heeft de gewoontes van de consument ingrijpend veranderd. Volstaat het om uw strategie enkel toe te passen op uw Facebook-pagina? Bij DJM is onze visie duidelijk: Facebook, ja, maar niet alleen!

DE « JA, MAAR » VAN FACEBOOK

Facebook, het is gratis

Ja, maar tot op zekere hoogte. Natuurlijk is de aanmaak van de pagina gratis. U zult gratis berichten kunnen publiceren, uw vrienden (en vrienden van uw vrienden) uitnodigen om u te volgen… Maar als uw pagina stagneert tot een paar dozijn likes, wat gaat u dan doen? U zult uw pagina moeten promoten om nieuwe mensen te bereiken. En reclame op Facebook… Tromgeroffel… Is betalend! Ja, om een publiek te bereiken en kwalitatief verkeer aan te trekken, zal u de portemonnee open moeten trekken. Tussen het promoten van uw pagina en het stimuleren van diverse publicaties door, moet u een passend maandelijks budget plannen en vooral een gerichte strategie creëren om een echte return on investment te krijgen.

Facebook, het is makkelijk

Ja, maar om het beste uit het platform te halen, moet je de fijne kneepjes van het systeem kennen. Het is waar dat Facebook relatief intuïtief en gebruiksvriendelijk is. Maar begrijp me niet verkeerd! Als u denkt dat er geen speciale technische vaardigheden nodig zijn, vergist u zich. De persoon die verantwoordelijk is voor het beheer en de feed van uw Facebook-pagina moet de trends, tools en mechanica kennen om een echte community rond uw merk te creëren.

Facebook, om dichter bij uw klanten te komen

Ja, maar een slechte strategie zal ze alleen maar weg houden. Om een echte interactie met uw klanten en prospects te creëren, zult u hun aandacht moeten trekken met een solide content marketing strategie. En hier ligt vaak het probleem… Community Management is een voltijdse job. Een job die niet kan worden geïmproviseerd en die vooral tijd kost. Voor iedere zichzelf respecterende bedrijfsdirecteur geldt hetzelfde: tijd… heeft u niet (of heel weinig). Tussen het opzetten van een communicatiestrategie op sociale netwerken, het onderzoeken en schrijven van boeiende content, het ontwikkelen van de online reputatie van uw merk… loopt u het risico stabiliteit te verliezen. U hebt een persoon nodig die verantwoordelijk is voor het regelmatig voeden van uw pagina (het onderzoeken van thema’s/beelden, het schrijven van artikelen, het voorbereiden van wedstrijden…), maar ook voor het reageren op privéberichten en commentaar van het publiek.

De explosie van sociale netwerken heeft de Community Manager op de voorgrond geplaatst. Hij of zij speelt nu een centrale rol in de ontwikkeling van uw merk en de relatie met uw klanten. Onderschat hem niet!

UW CONCURRENTEN RICHTEN ZICHT OP UW KLANTEN

Als we u zouden vragen om uw klantenlijst aan te bieden aan uw concurrent, zou u dat dan doen? Nee? Maar op Facebook doet u dat net wel! Wist u dat niet? Uw concurrenten kunnen reclamecampagnes lanceren die gericht zijn op de volgers van uw eigen pagina. Met andere woorden, die duizenden « fans », die u na zoveel werk verzameld heeft, ontvangen advertenties van uw directe concurrenten in hun nieuwsoverzicht.

Dus hier is nog een reden om uw hele marketingstrategie niet enkel te richten op uw Facebook-pagina. Denk er in plaats daarvan aan om de media die u echt bezit, voorrang te geven. En dat begint natuurlijk met… uw website. Vergeet niet: u bent eigenaar van de gegevens van het verkeer dat u aantrekt op uw website. En dat is elke follower in de wereld waard.